måndag 8 maj 2017

Bibelskolan


I min ständiga jakt på bilder och berättelser ifrån svunna tider kan man ibland överraskas av att bilder man tidigare sett, helt oväntat dyker upp. Här är ett exempel.



Ösby missionskyrka.


Precis som statskyrkan bedriver konfirmationsundervisning har frikyrkorörelsen undervisat sin ungdom i s k. Bibelskola. Sådan verksamhet har förekommit i Västerfärnebo missionsförsamling, men den slog aldrig riktigt igenom. Den främsta orsaken var nog att det inte fanns tillräckligt många i rätt ålder, men också att det fanns ett visst motstånd hos medlemmarna. Trots att man tillhörde missionsförsamlingen ville man inte frångå traditionen med att konfirmera ungdomen i statskyrkan. Under missionsförsamlingens första 90 år hölls bibelskola i snitt vart tionde år. Då församlingen 1960 firade sitt 90-årsjubileum hade ingen bibelskola hållits sedan 1939. 


För en tid sedan tog jag kontakt med en äldre dam i Enköping, Märta Eriksson, angående gamla skolkort. Hon blev glad över kontakten och bjöd mig hem till sig för att titta på mera foton. Väl där överraskades jag av en bild jag sett förut och jag visste var jag sett den - i gammelfarfars dokumentation om Västerfärnebo missionsförsamling. Skillnaden nu var att här fanns namnen på samtliga personer!


Missionsförsamlingens Bibelskola 1939. Sittande från vänster: Doris Persson, Kajsa Pettersson, pastor Hjalmar Erséus, Gun-Britt Wallin, Valborg Wallin. Stående från vänster: Stig Wester, Olle Ihrfors, Märta Cedervall, Torsten Erséus, Bengt Lundeqvist, Rune Lindell. Ungdomarna är födda 1924-25.


Avslutningsceremonin hölls i Ösby missionskyrka på Palmsöndagen den 2 april 1939 och gruppen förevigades av Färnebo-fotografen Alex Svedlund. Som minne av denna milstolpe i livet tilldelades ungdomarna varsin "helbibel" (Gamla + Nya testamentet) till ett värde av 6:50 kr!


4 kommentarer:

  1. Torgny Andersson8 maj 2017 kl. 20:32

    Angående frikyrkorörelsen i Västerfärnebo så var min mormorsfarfarsfar en av de första frikyrkopredikanterna i Västmanland. Han hette Gustaf Karlsson. Han köpte då en gård i Sör Salbo. Detta var 1863. Undrar om den gården finns kvar? Han kom att bli den tänkande gnistan till en omfattande andlig väckelse i bygden. Prosten Ivar Nordblad var då kyrkoherde i Västerfärnebo. Man finner ingenstans att Prosten rest något hinder för Karlssons verksamhet. I kyrkoboken kan man dessutom läsa att Nordblad själv antecknat att Karlsson hade god kristendomskunskap. Karlsson blev sedan medlem av kyrkorådet. Karlsson var verksam i Västerfärnebo i 17 år. Han flyttade 1880 till Västerås där han blev Västerås missionsförenings första fasta anställda predikant. Delar av detta tagna från ett tidningsurklipp från 1963.
    Torgny Andersson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Torgny!
      Tack för intressanta uppgifter om din anfader Gustaf Karlsson. Jag har faktiskt en del material om honom som min farfars far har sammanställt. Det har jag tänkt att publicera här på bloggen så småningom. Tack för att du läser och delar med dig av din kunskap!
      /Erik

      Radera
  2. Torgny Andersson9 maj 2017 kl. 21:47

    Väntar med spänning.Torgny.

    SvaraRadera
  3. Intressant att läsa och se bild! Predikanten Hjalmar Erséus var min farfar och en av ungdomarna, Torsten Erséus, sålunda min farbror.

    SvaraRadera