måndag 15 augusti 2016

"En återblick på flydda tider"

Undra tro om det här med att dokumentera och viljan att dela med sig av sin kunskap kan vara en ärftlig egenskap? Jag tror det, men det skiljer sig från generation till generation hur allvarligt symtomen gör sig påmind!

Jag minns vilken högtidsstund det var när farfar Kalle tog fram sin fars bok och visade mig. En inbunden bok på nära 300 sidor, rikt illustrerad med fotografier från en för mig obekant trakt. Där kanske det första fröet såddes för mig att vilja dokumentera saker och ting för eftervärlden.

När gammelfarfar J. David (1889-1977) fick folkpension vid 67 års ålder ville han dokumentera sitt liv. Arbetet hade inletts på lediga stunder det senaste året, men tog sin verkliga fart under sensommaren 1956. I februari året därpå var boken färdig. 

”En återblick på flydda tider” är berättelsen om "pojken och ynglingen som drömde om att bli sjökapten men som hamnade innanför boddisken”.


Författare. Förre handlaren I Salbohed, J. David Pettersson i full färd med att skriva boken om sitt liv.


Här finns minnesberättelser från J. Davids tidiga barndom, livet i och ikring Ytterenhörna socken vid 1900-talets början, det gamla möter det nya, släkthistorik och mycket annat.

Södertäljetrakten är en för mig okänd bygd, men genom gammelfarfar är det ändå på sitt vis en hembygd. Här finns mycket som flera kan vara intresserade av, tänker jag. Mycket av det som gammelfarfar berättar om, är sådant som hände överallt. Samhällsutveckling, tekniska framsteg, folkbildning, framåtanda – men också motvindar och nederlag. 
Kort sagt: vilken familj eller trakt som helst!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar