söndag 18 december 2016

Kyrkans julblomma


Julen är en tid fylld av traditioner och en av dem är julblommorna. Sedan lång tid delar Västerfärnebo-Fläckebo församling ut Julstjärnor till alla församlingsbor som fyllt 80 år, lördagen före jul. Själv har jag varit med sedan 2005 och av erfarenhet är plåtmage en god egenskap denna dag!



Ingen kan med exakthet säga när man började denna tradition, att för pengar ur Västerfärnebo blomsterfond dela ut en julblomma till församlingens äldre, men med största sannolikhet började man i slutet av 1970-talet. En som satt med i Kyrkorådet då var Karin Gustafson och hon berättar:

”Det var på Anders Anderssons tid som ordförande i Kyrkorådet… men första gången hade vi ingen struktur alls på utdelandet. Anders menade att vi visste bäst själva vem eller vilka som behöver blomman mest!”

Redan inför andra utdelningen fastställde Kyrkorådet att den som var kvalificerad till kyrkans julblomma var de församlingsbor som fyllt 75 år. Åldersgränsen justerades 2005 till 80 år, med motiveringen att människor lever allt längre.






Numer är kyrkans julblomma en väl inarbetad tradition som uppskattas lika mycket av dem som delar ut blommorna som av dem som får den. En pratstund över en kopp kaffe, en frukt eller karamellskål är vanliga inslag i denna trevliga tradition. Men så har det inte alltid varit. 


Karin Gustafson, som själv deltog i utdelandet under många år berättar gärna om ett särskilt minne från den första utdelningen:

”Jag besökte Ålbo-Elsa. Jag förklarade för Elsa att vi, i Kyrkorådet hade beslutat att dela ut en julblomma till församlingens äldre. Skulle vi få några över skulle vi placera ut dem på Björkgården. 'Ja då kan du ta min blomma och ställa den där – för jag vill inte ha den!' Sa Elsa. 'Nähä', tänkte jag och så pratade vi vidare om annat en stund. När jag sen skulle gå, utbrast Elsa: 'Berta (en väninna till Elsa), har hon också fått blomma?!' 'Jaa, det har hon', sa jag, 'och hon blev så glad!' 'Jasså, jaha, ja... Ta hit min blomma då!!!”


1 kommentar:

  1. Ja det är verkligen en fin tradition som glädjer många gamla. Vi har samma tradition hemma i "mitt" Färnbo. Vet att mina nära och kära såg fram emot blomman och den lilla Kaffe-och pratstunden som hörde till. Vad fint att du är med och sprider glädjen och att du är utrustad med egenskapen järnmage.

    SvaraRadera